Startsida

> Stadgar
Länkar

Dykarkiv

Du är välkommen som medlem välkommen att publicera information om exempelvis en trevlig resa du gjort eller om det lyckade dyket igår kväll. Dela med dig av dina upplevelser!
Skicka text, bilder och film (max 20MB) till Hemsideansvarig.

Datum
Aktivitet
Media
  17MAR09

En Tumlare vid namn Stefan gjorde ett stopp på ön Redang i Malaysia för några dyk. Dykcentret Redang Bay divers rekommenderas!!

04APR09 VHF skrivning & Studiebesök Stockholm radio

Lördagen 4/4 samlades ett gäng på åtta personer från klubben för att skriva prov för VHF-certifikat. Inför kursen hade vi själva läst in den mesta teorikunskapen som sedan kompletterades och testades under lördagen. Alla åtta skrev godkänt och fick VHF-certifikat.
Strax innan skrivningen bjöds vi på en guidad tur på Stockholm radio som sköter Sveriges kustradiostationer och bl.a. tar emot så kallade mayday-signaler (nödsignal från VHF).
Bakgrunden till denna ”studiecirkel” är att båtsektionen ser ett behov av att så småningom komplettera vår säkerhetsutrustning ombord på dykbåten Yxlön med en VHF-radio. Sponsorsansökningar till VHF-radiotillverkare är på gång men detta kommer troligen att dröja minst ett år innan det i så fall går i hamn.
Oavsett om vi själva har en VHF-radioutrustning eller ej så bör såväl båtförare som dykledare ha en viss kännedom om VHF. Därför erbjöds även vårens dykledarelever att skriva provet.
Om du själv befinner dig ombord på en båt med VHF-utrustning och själv behöver larma via denna så kan man i korthet sammanfatta tillvägagångssättet såhär: Välj kanal 16, tryck in knappen på mikrofonen, säg ”mayday”, vem du är och var ni är. Det räcker långt.
En ny chans till skrivning ordnas ev i höst eller vid anmält intresse till båtsektionen.

....

04DEC08

Divers Night 2008!
Tappra Tumlare trotsade det 1 gradiga vattnet och genomförde ett mycket trevligt nattdyk i Långsjön. Björklinge

22 jun Båtutfärd nr 2 med Yxlön 2008
Den 22/6 packade vi båten för att ta oss ut till Bellonagrundet och Bellona.
Anmälda till utfärden var Affe som kom till Herräng och Fredrick som vi hämtade upp i Öregrund på väg upp till Bellona.

Väl framme sken solen, men molnen började ganska snart tona upp sig i horisonten.
Affe och Fredrick gjorde två dyk och jag och Martin gjorde ett.
Sikten var bra ända ner till 18 meter. Därefter blev det sämre och nere på 23 meter var det riktigt dåligt.

Vrakresterna efter Bellona ligger utspridda på ett relativt stort område och man kan hitta delar mellan 4 och 23 meter. Ett trevligt vrak att besöka vilket passar bra även för nybörjare.

31 maj Båtutfärd nr 1 med Yxlön 2008
Tidigt den 31/5 packade vi bilen för att ta oss ut till Herräng.
Solen lyste och SMHI hade lovat bra väder och minimal vindstyrka.
Framme vid Marinan möttes vi upp av Linda Haglund och Marcus Runesson.
Då allt talade för att vi skulle ta oss ut till det planerade vraket (Hesperius), lastade vi båten och påbörjade resan ut på Ålands hav. Resan ut till Märkets fyr (ca 20 distans) tog ungefär 1 timma.

Hesperius ligger i en ravin och fören ligger på ~12 meter. Aktern hittar man på ~45 meter. Ravinen hon ligger i går ner till 65 meter.
På båda sidor om vraket sträcker sig lodräta klippväggar upp mot ytan.

Vi gick ner längs ankarlinan, för att vi sedan på 12-15 meters djup skulle leta efter vraket. När vi kom ner visade det sig att vraket började ett par meter ifrån vår ankringsplats.
Vi kom upp på vraket i fören och fortsatte akterut. Vi gick ner till vårt maxdjup och var tvungna att vända tillbaka, även om det var lockande att fortsätta för att se mer. Sikten var bra, 10-15 meter.

För att läsa mer om dykutfärden, läs nästa nummer av Ventilen.

24 maj Försmak på dykutfärderna – Karlholm II
Lördagen den 24/5 bar det av till Herrängs Marina,vilket är klubbåtens hem innevarande sommar. Utfärden till Herräng hade flera syften. Vi skulle lägga båten på dess rätta plats, åka ut för att se hur våra navigationskunskaper stod sig, samt se om vi kunde hitta Karlholm II.

Andreas, Martin och Patrik packade bilen med dykutrustning, bränsledunkar och diverse båttillbehör.

Vi tog oss lätt ut ur hamnen och styrde av mot Karlholm II. Vi var tvungna att stanna några gånger längs resan för att dubbelkolla sjökort mot GPS positionen. Efter ungefär 30 minuters gångtid var vi framme vid den position vi sedan tidigare hade på Karlholm II.

Vraket låg bojat, vilket gjorde det lite lättare för oss att hitta.

Det blev två dyk på vraket. Sikten var inte den bästa, men ändå två helt OK dyk

15-18 maj Båtpraktik i Skarholmen v19-20
Under v.19-20 fick Tumlaren låna en båtplats i Skarholmen av UMS (Uppsala Motorbåtssällskap). Tack vare detta hade vi goda möjligheter att provköra båten och erbjuda möjlighet för personer med förarintyg att genomgå båtpraktik enligt checklista från NFB (Nämnden För Båtlivsutbildning). Vi träffades ett antal kvällar och en heldag och totalt deltog 9 personer. Se reportage i nästa nummer av Ventilen!

080417-080420 Gotlandsresa
Den 17/4 åkte Stefan, Göran och Patrik till Gotland för tre dagars dykning.

Det blev som planerat 7 dyk. Tre av dessa var riktigt bra, med sikt på 20+ meter.
Tre av de återstående fyra dyken var OK och ett var riktigt dåligt.
Vi avverkade Hallshuk (två dyk), Digerhuvud (fyra dyk) och Gothem Hammar (ett dyk)
Vi tittade på de magnifika väggarna vid Digerhuvud, Flundror i massor och en Torsk.
Vi letade efter Raukarna vid Hallshuk, utan att hitta dem, men nu vet vi var de gömmer sig, så nästa år då skall vi se dem.

Fyllning av flaskor skötte Marie på Fårö Dyktjänst.

Sammanfattningsvis var det en mycket lyckad och trevlig resa som skall göras om kommande år. Hoppas att det finns ett större intresse då, så att fler Tumlare vill följa med och uppleva det Gotland har att bjuda på…….

Utförligare reseskildring kommer i nästa nummer av Ventilen.

Patrik Svensson
Reseskribent

080330 Vrakdyk på Trassel
Stefan, Andreas och Patrik åkte till Rindö för att kika på Trassel. Sikten var inte den bästa med den dög och vraket stod kölrätt på 9m och var detaljrikt. Dyket blev kort pga det kalla vattnet så vi får komma tillbaka...

Film
  080326 HLR Kurs
Som en del i CMAS*-kurs hölls HLR-kurs med tillfälle för alla medlemmar att delta. 8 personer varav 5 CMAS*-elev deltog.

080315 Rensning av Fyrisån
Lördagen 15 mars rensade några av klubbens medlemmar ett parti av Fyrisån. Det gick smidigt och var himla trevligt. Denna aktivitet inbrimgade också välbehövliga inkomster till klubben. Deltog gjorde Jonas Bergquist, Andreas Hübinette, Bengt Jansson, Martin Kardell och Björn Atthoff.

080304 Skrivning förarbevis båt
Som ett led i arbetet med att få igång klubbåten erbjöds denna dag en möjlighet att skriva provet för förarintyg/skärgårdsskeppare. Vi som anmält oss till skrivningen hade förberett oss med självstudier och några möten i form av en enklare studiecirkel. Själva skrivningen gjordes hos en av NFB (Nämden För Båtlivsutbildning) godkänd förhörsförrättare, tog 90min och kostade 200:- inklusive intygsbok. Vi var alla landkrabbor från början och hade ingen lärare utan fick leta oss till informationen själva och hjälpa varandra med bollning i pluggandet och det gick utmärkt! Fem personer deltog i förberedelserna och fyra personer skrev provet. Alla som skrev klarade sig perfekt och kan nu kalla sig båtförare! En kommer att göra skrivningen vis ett senare tillfälle. Vi hoppas nu på att under våren kunna skaffa oss båtpraktik med Yxlön (klubbåten) och ser fram emot en sommar med båtliv! Om någon annan är intresserad av att ta båtförarintyg så kontakta Martin (073-9796701) för mer information om hur man kan gå tillväga.

080301 Båtmässan - Allt för sjön
Två medlemmar anslöt till aktiviteten och besökte mässan Allt för sjön som är en båtmässa med vissa dykinslag. Vi tittade på båttillbehör, provade dykutrustning och diskuterade med tillverkare och försäljare, sjöräddning mm.

080216 Cosmonova - Deep sea
Vi blev åtta personer som besökte Cosmonova för en timmes njutning. För trailer och mer information om filmen se:

071230 Vagnhärads kalkbrott
16 personer var på plats, varav 15 i vattnet. Med var Patrik, Stefan C, Tobbe, Göran, Markus, Björn, Pia, Nils, Martin, Jonas, Jonathan, Stefan F, Fredrik, Lena, Marcus R och Bengt. Allt från fridykare till sportdykare och rebreatherdykare deltog så vi var en blandad skara. Vi var där mellan ca 10.00 och 14.00 och de allra flesta gjorde två dyk. Skapligt väder och fin sikt (ca10-15m) var det i brottet. Diverse gångar och skrot fanns att se på och på säkerhetsstoppet kunde man som vanligt läga sig i badkaret och spegla sig i spegeln. Vattnet hade den uppfriskande lägstatemperaturen på 3grader. I ytinterallet bjöd klubben på nygrillad korv och dricka.

071206 Världsrekord i nattdyk!
Torsdagen den 4/12 var det dags för nytt världsrekordförsök i nattdyk i norden och Tumlaren bidrog med sitt dyk i Långsjön. Trots vädret blev vi åtta dykare. Det gamla världsrekordet som var 889 dykare och sattes 2006 slogs med råge. Totalt ca 1856 dykare i hela Norden deltog, enligt vad som hittills rapporterats. Några av de 138 olika dykplatserna i Norden har dock ännu inte rapporterat så siffran beräknas öka ytterligare. Mer info på www.diversnight.com

På dyket såg vi ett antal stora gäddor och abborrar. Sikten var stundtals ca 4m, vilket är riktigt bra för att vara i Björklinge, och vattentempen låg på ca 2 grader. Mer om dykplatsen finns att läsa under "dykplatser" på vår hemsida.

Mer om Tumlarens nattdyk finns att läsa/höra om på:

www.bjorklinge.nu

Film
  071102 Vätternresa
Fredagen 2/11 åkte åtta stycken Tumlare till Vättern för ett antal fina dyk från land och båt. Både vrak- och naturdyk gjordes. Det fanns möjlighet att göra sex dyk under helgen. På fredagkvällen inledde de som ville direkt med ett nattdyk i Nydalen norr om Motala. På lördagen dök vi från land i Öninge och Hästholmen. På söndagen döks bl.a. på det djupa och välbevarade vraket Ulrika (38m), på det histriska Kung Ring (ca 15m) och på något så ovanligt som en sjunken tysk segelbåt som står kölrät på botten (20m) med hissade segel och flaggan i topp! På fredag- och lördagskvällen hann vi med lite öl, pizza och dykfilm. På söndag eftermiddag styrde vi hem mot Uppsala. Stort tack till Motalaklubben DK Octopus som hjälpte till med båtutfärd och luftfyllning!

071104 HLR Kurs
HLR kurs hölls för 1 elev.

070913 HLR Kurs
HLR kurs hölls för 2 elever

070908

Tumlarens kräftskiva 2007
Vi blev 24 glada själar som umgicks åt och drack och mådde väldigt bra! Ett xtra tack till de ej ännu utbildade kursdeltagare som valde att deltaga och förde en frisk fläkt in i samvaron.
För arrangemanget stod Stefan, Lina, Göran och Nina

070817
Båtutfärd med Tessi
Två dykare från Tumlaren åkte med dykbåten Tessi. Planen var att dyka på Melanie och Najade första dagen efter sälskyddets upphörande men vädret hindrade oss att komma till dessa vrak, som ligger långt ut i skärgården. Vi hade ändå en himla bra dag med utmärkt väder och mycket fina dyk! Med på utfärden var Nils Joutseno Dahlberg och Martin Kardell.

070811 Båtutfärd Vrak och Äventyr
Sex dykare från Tumlaren åkte med Vrak och äventyr för lite härlig vrakdykning. Vi fick ett strålande väder och fina dyk. Med på utfärden var: Göran Granemark, Stefan Coulianos, Björn Atthoff, Pia Atthoff, Martin Kardell, Helena Welander Bergh.

070808 HLR-kurs 8/8-07
Som en del i CMAS*-kurs hölls HLR-kurs med tillfälle för alla medlemmar att delta. 4 elever deltog i kursen och två instruktörer deltog och passade på att repetera sina kunskaper i HLR. En trevlig eftermiddag som följdes upp med kräftskivan senare på kvällen.

070719 HLR kurs

Vi träffades vid
klubblokalen 17.00 den 17/7 -07. Vi rensade badplatsen vid Eda
lägergård, badplatsen i Knutby samt badet i Länna. Inga spektakulära
fynd kan inrapporteras denna gång men vi hiottade en del småskräp.
Under kvällen fick vi praktisera cirkelsök, sökning i bredd samt
avsökning med hjälp av linskötare på bryggan. Göran, Nisse och Martin
var i vattnet och Nina agerade ytorganisation. Efter rensingen bjöd
klubben på korv och fika. Sladd på grusvägar, Nisses magknådning,
Ninas eldshow och en grym solnedgång tillhörde kvällens höjdpunkter.
Detta var sommarens sista planerade badplatsrensningar.
  070606 Kolsva Fältspatsbrott
Vi blev 6 apparatdykare från Tumlaren samt en anlutande Johan från Örebro.
Vi gjorde 2 dyk i ett väldigt fint hål med bra sikt och en del sevärdheter. Kolsva ligger ca 20 km norr om Köping och består i princip av lodräta väggar om man dyker djupare än 10m. Botten ligger på ca 30m. Det finns bilvrak på 25m, en liten grotta på 10m och ett genom sim på ca 20m. Mer info finns på dykarna.nu
  070428 Valborg i Fyrisån 2007 Bilder

061206
Jullekar i Fyrishov
Den 6 december anordnade Tumlaren dyklek på Fyrishov. Det var ungefär 20 personer närvarande. Under kvällen fanns det flertalet rockringar under vattnet att simma igenom. Att träna sin simfärdighet och flytkraft med hjälp av rockringar är ett roligt sätt att förbättra det man behöver allra bäst inom dykning, nämligen kontroll.

Lina Nordlund och Rickard Hammarborg fotade alla dykare som ville bli fotade under kvällen. Det fanns flertalet utsmyckningar att välja emellan; tomteluva, solbrillor, tiara, djävulshorn...Under kvällen bjöds det även på glögg, pepparkakor och ischoklad!

Fler dykleksarrangemang har utlovats under 2007 och då är du mycket välkommen. Se kalendarium för nästa tillfälle och anmäl dig på e-maillistan så att du inte missar något annat roligt!

061105
PADI Open Water, Dalarö folkhögskola

060910

Dykhelg i Sundsvall
Sundsvall har mycket att erbjuda i dykväg. Här uppe finns inte vår dybotten utan mest grus vilket gör sikten väsentligt bättre än utanför Upplandskusten. Variationen finns också; vrak på djupt och grunt, väggar på 20+ och fina hamndyk med ljus träflis som botten. Vi försöker komma hit 1 gång per år.